Sport

• 18 lipca 2020
  • wyświetleń: 9632

[Trasy rowerowe] Jedziemy na tyskie Paprocany

Przed nami kolejna podróż rowerowa w ciekawy zakątek naszego regionu. Tym razem zabieramy Was na wycieczkę jednośladem nad Jezioro Paprocańskie.

testujemy trasy rowerowe, trek

Naszą jazdę możemy rozpocząć w pszczyńskim Parku Zamkowym. Wjeżdżamy tam w Wojewódzką Trasę Rowerową nr 1, która rozpoczyna się przy północnym tarasie zamku pszczyńskiego, gdzie spotykają się oznakowane trasy rowerowe ziemi pszczyńskiej.

pszczyna, park, zamek
Rynek oraz Park Zamkowy w Pszczynie · fot. pless.pl

Po bezpiecznym przekroczeniu ul. Chopina, wjeżdżamy na tzw. "Reitweg", czyli aleję dębową (ul. Łowiecka), prowadzącą niegdyś do lasów księcia pszczyńskiego, do leśniczówek i zameczku myśliwskiego w Promnicach. Wspinając się pod górkę, zobaczymy po lewej pałacyk "Ludwikówka", który jest własnością prywatną. Mijając po prawej XVIII-wieczne budynki folwarku książęcego i tradycyjne gospodarstwo pszczyńskie, wjeżdżamy w obręb osiedla domków jednorodzinnych - Osiedla Powstańców Śląskich. Po przejechaniu odcinka w odkrytym terenie dojeżdżamy do przejazdu kolejowego - niestrzeżonego - na trasie Pszczyna - Rybnik. Potem jedziemy ulicą Kolejową, a chwilę później skręcamy w ulicę Leśną, aby dojechać do Lasów Pszczyńskich. Tu udajemy się prosto do Czarkowa wzdłuż linii lasu - zgodnie ze znakami.

Po przekroczeniu Korzeńca skręcamy w lewo i ścieżką równoległą do torów kolejowych dojeżdżamy do stacji kolejowej w Kobiórze. Po minięciu stacji skręcamy w prawo na ul. Żelazną (Drogę Książęcą) i dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Kobiórską. Przy przekraczaniu drogi Kobiór - Tychy należy zachować szczególną ostrożność ze względu na brak dobrej widoczności.

Za skrzyżowaniem aż do skrętu do zameczku w Promnicach nasza trasa wiedzie całkiem prostą drogą. Przy skrzyżowaniu śródleśnym, gdzie znajduje się drewniana rzeźba "Halabardników", skręcamy w lewo i docieramy do zabytkowego Zameczku Myśliwskiego z 1861 r. w Promnicach, którym obecnie opiekuje się Muzeum Zamkowe w Pszczynie. Tu warto się zatrzymać i pospacerować dookoła zameczku i popatrzeć na Jezioro Paprocańskie. Na uwagę zasługuje pomnik św. Huberta stojący przed głównym wejściem do zameczku oraz otaczający go starodrzew.

Jezioro Paprocańskie i OW Paprocany - 06.2020
Jezioro Paprocańskie i OW Paprocany - 06.2020 · fot. Łukasz Kubowicz

Powrócić do Pszczyny możemy tą samą trasą lub, jeśli jesteśmy zmęczeni ponad 17-kilometrową jazdą, pociągiem Kolei Śląskich. Najbliższa stacja PKP znajduje się w tyskim Żwakowie. Warto jednak zauważyć, że jest to mała stacja, dlatego nie zatrzymują się na niej pociągi przyspieszone.

Mapę Wojewódzkiej Trasy Rowerowej nr 1 łączącą Pszczynę z Tychami oraz Katowicami, można znaleźć tutaj.

TREK Bielsko-Biała

43-300 Bielsko-Biała
ul. Przekop 10

tel. 33 443 20 66

mp / pless.pl

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Ścieżki rowerowe" podaj