Edukacja

  • 3 listopada 2022
  • wyświetleń: 4795

Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek 2.0

Walczą o szkołę na miarę XXI wieku. Mirosław Kozik, nauczyciel z Pszczyny, po raz kolejny uruchomił akcję przeciwko "Lex Czarnek". Przy pierwszych próbach wprowadzenia zmian w systemie oświaty udało się uzyskać weto prezydenta także poprzez różne akcje protestacyjne, między innymi zbieranie podpisów pod petycją. Teraz problem pojawił się znowu.

Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek
Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek - 10.2022 · fot. archiwum prywatne


"Lex Czarnek 2.0" - bo tak mówi się o ustawie - spowoduje:

  • brak możliwości organizowania zajęć, warsztatów, spotkań bez zgody kuratora
  • ograniczenie roli i decyzyjności rodziców i Rad Rodziców w szkole
  • obwarowanie każdej aktywności szkolnej koniecznością zgłaszania w kuratorium i uzyskiwania zgodny w terminie do trzech miesięcy.


To zaledwie kilka z ogromnej listy konsekwencji płynących z wprowadzenia ustawy. Dlatego Mirosław Kozik apeluje o podpisanie petycji skierowanej do Prezydenta RP Andrzeja Dudy o ponowne zawetowanie ustawy. Jak dodaje Kozik - sprawa nie dotyczy tylko uczniów i nauczycieli, ale wszystkich obywateli, ponieważ edukacja jest najważniejsza.

Link do petycji zamieszczamy poniżej:
https://www.petycjeonline.com/lex_czarnek_20_-_petycja_do_prezydenta_rp_andrzeja_dudy_w_sprawie_weta

Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek
Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek - 10.2022 · fot. archiwum prywatne


Warto również podkreślić, że ponowne procedowanie ustawy "Lex Czarnek" rozpoczęło się tuż po zamknięciu "Edukacyjnego Miasteczka ZNP" w Warszawie. Była to forma protestu polegająca na organizowaniu licznych konferencji, dyskusji i paneli eksperckich. Wypracowane zostały tam rekomendacje, które Mirosław Kozik przekazał osobiście ministrowi Czarnkowi w trakcie wiecu w Żorach.

Podczas funkcjonowania Miasteczka zjawiło się w nim wielu gości: rodziców, artystów, samorządowców, organizacji pozarządowych, naukowców i parlamentarzystów. Zabrakło tylko odwagi, chęci, a może możliwości ministra, mimo, że gmach Ministerstwa znajdował się 120 metrów od Miasteczka - relacjonuje M. Kozik.

Więcej informacji na temat Miasteczka Edukacyjnego można znaleźć na stronie Głosu Nauczycielskiego: https://glos.pl/tag/miasteczko-edukacyjne

Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek
Nauczyciel z Pszczyny w akcji przeciwko Lex Czarnek - 10.2022 · fot. archiwum prywatne


Poniżej prezentujemy treść petycji skierowanej do Prezydenta RP Andrzeja Dudy:

W związku z próbą przeforsowania ustawy "Lex Czarnek 2.0" - godzącej w otwartą szkołę, ograniczającą możliwości i umiejętności ucznia, nauczyciela, rodziców, organizacji pozarządowych i samorządowców zwracamy się do Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy o niepodpisywanie ustawy "Lex Czarnek 2.0".

Krytyczne głosy ekspertów, środowisk edukacyjnych, uczniów, nauczycieli, rodziców i samorządowców stanowią podstawę demokratycznych społeczności i uważamy, że powinniśmy wszyscy żądać weta tej ustawy przez Prezydenta RP. Zwracając uwagę na fakt, że pierwsza ustawa "Lex Czarnek" odrzucona została przez Senat, a w Sejmie RP przeforsowana została znikomą większością kilku głosów, wskazać należy, jak wielką polaryzację powoduje i jak bardzo skierowana jest przeciwko zdecydowanej większości środowiska edukacyjnego.

Jeżeli nie dojdzie do prezydenckiego weta, ustawa "Lex Czarnek 2.0" wprowadzi:

  • szkołę całkowicie sparaliżowaną biurokratycznymi decyzjami kuratora
  • szkołę godzącą w swobody obywatelskie, otwartość i tolerancję
  • szkołę, w której kreatywność, pomysły i możliwości uzależnione zostaną od urzędniczego podpisu.


Rozpoczęły się już procedury przyjęcia tej uchwały. Ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, że przejdzie przez wszystkie ścieżki, nauczyciele wyprzedzają wydarzenia i apelują o podpisywanie petycji.

Renata Zborowska

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.